El dia 23 de juliol hem tornat a pujar a la Vall de Benasc per fer una etapa més del nostre periple. Hem dormit altre cop a La Besurta. A sobre de l’aparcament hi ha unes dolines molt boniques on hem plantat la tenda en una d’elles. (Foto 1) Normalment bivaquegem però aquest cop ho hem fet així perquè hi havia la possibilitat de pluja l’endemà i al haver de deixar les coses amagades allí ens ha semblat millor parar la tenda per deixar-hi els sacs, màrfegues, carmanyola,... Ha fet una nit de vent sorprenentment càlid. En Joan no ha aguantat la calor dins al sac fent bivac i se n’ha anat a dins la tenda per a poder dormir sense aquest.

La pujada al Port de Benasc ha tornat a ser agraïda per les magnífiques vistes vers el Massís de la Maladeta. (Foto 2) Hem sortit de la tenda i hem tirat directament amunt per anar a trobar el camí del Port des de l’Ibón de Villamuerta.Hem trigat 1:25h en arribar al Port de Benasc.

Jornada 54: Port de Benasc (o Puerto de Benás) a 2445m - Tuca de la Glera (2492m)
Temps total
Temps parcial
Descripció
fotos
GPS
00:00
00:45

Port de Benasc 2445 m

Els Llacs o Boms de la cara nord ens han tornat a sorprendre per la seva bellesa. (Foto 3)

Si arranquem des de l’esborranc del Port trobem un pas de III fàcilment evitable vorejant-lo per la cara sud.

L’ascensió per la cresta no presenta dificultats. Una desgrimpada amb salt just abans d’una petita bretxa. Curiosament observem aquí una munió de borinots que s’arrapen a les plantes doncs no volen ser arrossegats pel fort vent que fa. (foto 4)

Les vistes del camí en ziga-zaga que s’enfila vers el Port per la cara Nord són molt boniques. (foto 5) Més endavant trobem una grimpada d’uns 5 m de III- (foto 6) però en general l’aresta és de bona roca i molt fàcil (foto 7). El camí que puja al cim queda en força trams a poca distància de la cresta i arriba a trobar-se amb ella a mitja ascensió i arribant a dalt.

00:45
00:04

Tuca de Salvaguarda 2738 m Molt bona talaia. (Foto 7)

Tenim bones vistes del Lac de Montagnette. (Foto 7)

La baixada del cim es preveu complicada pel fort pendent i per la qualitat de la roca.

00:49
00:23

1r ràpel d’uns 4 m. (Foto 8) Dubtem buscant alternatives per evitar-lo. Sembla que es podria obviar anant més cap a la dreta per canals de terra i roca descomposta però és molt pendent i no es veu pas clar que sigui millor. Nosaltres no ho recomanem.

(hem estat 20 minuts per decidir el lloc del ràpel, muntar-lo, baixar i plegar les cordes)

01:12
00:12

2n ràpel d’uns 6 m. (Foto 9) Torna a semblar evitable per la canal de l’esquerra, però no ho aconsellaríem. Sortida delicada del punt d’ancoratge de la corda.

(amb 9 minuts muntar, baixar i plegar la corda)

01:24
00:22

3r ràpel d’uns 7 m. (Foto 10) Com els anteriors més aviat decantats vers la cara nord. Sortida amb un petit extraplom encaixonat.(10 minuts muntar, baixar i plegar la corda)

Tot seguit trobem passos de cavall amb roca descomposta. (Foto 11)

01:46
00:06

Bretxa 2631 m

A continuació se succeiran tres petites puntes. Per començar trobem una grimpada amb un pas de III. (Foto 12)

01:52
  00:12

Pas amb les roques descompostes posades en forma de ganiveta i després uns passos de cavall (Foto 13) Baixada fàcil.

02:04

Bretxa herbosa. Des d’aquí s’observa una agulla que fa molt mala pinta pel què fa al seu descens però un cop ens hi fiquem és tota una altra cosa. Per arribar a la base d’aquesta esquivem un pas delicat en descens per la cara nord. (Foto 14)

02:16
00:05

Agulla 2574 m (Foto 15)

Baixada exposada però molt més fàcil del què sembla.

02:21
00:01

Ens situem sota l’agulla.(Foto 16)

02:22
00:05

Només sortir trobem una altra bretxa amb un rocam extraplomat d’arrencada. Tan es pot esquivar per la dreta –per on és més fàcil- com per l’esquerra. (Foto 17)

02:27
00:19

Arribats a un cimall la cresta (Foto 18) es fa una estona més fàcil, trobant però algun pas aeri.

02:46
00:23

Ràpel d’uns 20 metres. (Foto 19 i Foto 20) (Malauradament, se’ns encalla la corda durant una estona)

Sota el ràpel baixem per una canal herbosa de la dreta fins a la bretxa herbosa següent per evitar una desgrimpada delicada per lloses primes.

03:09
00:01

Bretxa 2515 m (Foto 21)

03:10
00:11

Ràpel curt de 6-8 m (Foto 22)

Seguim amb una desgrimpada delicada III. (Foto 23)

03:21
00:07

Bretxa 2474 m. No practicable per Benasc però sí per a Occitània. Punt més baix de tota aquesta cresta. Mirant enrera, veiemel tram de cresta que hem fet (Foto 24)

Bones vistes del Lac de Montagnette. (Foto 25)

03:28
00:03

Rocam fàcil i arribem a un altre coll (Foto 26) de cota similar a l’anterior. El crestall següent és tot de pedra foguera. La progressió és fàcil.

03:31
00:17 Un altre collet. Anem cap a la següent bretxa, a la qual s ’hi accedeix caminant.   10
03:48
00:04 Última bretxa abans del cim.   11
03:52
00:08

Pico de la Montañeta 2552 m. (Foto 27, on veiem el pic al fons, i foto 22 on tenim al fons el Pic de la Montanyeta vist des del vessant de Benasc)

Baixada dreta entre canals herboses i rocam de roca mare. (Foto 28)

A partir d’aquí ens atrapa la boira per la banda nord. (Foto 29)

04:00
00:19

Bretxa amb herbei per on es pot baixar cap a la vall de Benasc i el llac. (Foto 30) 2487 m

Tot seguit ens trobem amb un crestall força retallat i descompost. Arribant a una bretxa es podria fer un petit ràpel que desestimem per la banda occitana.

04:19
00:09
Bretxa. Hi arriba una via d’escalada per la cara sud.   14
04:28
00:34

Ràpel llarg (cota del ràpel segons GPS: 2399 m) (Foto 31)

(34 minuts per rapel.lar i plegar les cordes)

Només sortir avancem lents doncs hi ha una cresta molt afilada i descomposta. (Foto 32)

* El punt de GPS és de sota el ràpel.

15*
05:02
00:20

Arribem a un punt en que a més de ser molt prima la cresta fa un desnivell que ens fa plantejar entre progressar progressar encordats o fer un ràpel. Finalment baixem cap a la banda nord amb un altre ràpel curt d’uns 10 metres evitant aquest pas. (Foto 33) i continuem un petit tram per baix de la cresta per tornar a agafar la divisòria. (Foto 34)

Seguim trobant la cresta força irisada amb plegaments posats drets de roca descomposta. (Foto 35)

05:22
00:12

Punt on sembla que hi ha una possible escapatòria (tot i que dubtosa) cap a la banda sud sobre l’Ibón de la Solana de Gorgutes 2368m. (Foto 36)

La cresta comença a enfilar-se fort (Foto 37) doncs fins ara havíem baixat o mantingut força horitzontals. (Foto 38)

Passem per un últim punt alt abans de la bretxa on arrenca la paret més dreta a 2450 m

05:34
00:10

Última bretxa abans de la paret de roca. L’ascensió és fàcil tot i que no ho semblava des de lluny al veure’s molt dret. Roca molt bona. (Foto 39 i foto 40)

Travessem un últim petit cresteig abans d’arribar a la cota més alta. (Foto 41)

05:44
00:07

Tuca de la Glera 2492 m (Foto 42)

Duem 5 km de cresta des del Port de Benasc.

05:51
00:32

Ràpel d’uns 40 m per baixar prop d’una canal. (Foto 43) Es baixa cap a la banda oest fins a prop d’un pi jove. Des d’aquí es pot saltar a la canal per un pas fitat i per ella tornar a la cresta en uns pocs metres.

06:23

Canal (Foto 44). Aquí deixem la cresta per baixar cap a l‘Ibón de Gorgutes i Los Llanos del Hospital

Hem baixat cap a l‘Ibón de Gorgutes i Los Llanos del Hospital per anar a buscar l’últim autobús –el de les 8:30h- cap a La Besurta a recollir el material: sacs, màrfegues, fundes de bivac, fogonet, carmanyola,...que havíem deixat allà al matí. Hem baixat a tot drap i ens hem plantat a baix amb uns 45 minuts. I l’hem agafat!!!