En aquesta jornada passarem pel Cap deth Hòro, lloc on tindrem dues opcions possibles per continuar la divisòria d’aigües:

1a.- La que acceptaria com a divisòria la cresta que actualment fa de frontera entre Aragó i la Vall d’Aran. Que feu Louis Audoubert.

2a.- La que passant per l’Aneto i baixant després del Pic de la Maladeta pels Portillons, passaria pel Forau d’Aiguallut i tornaria a enfilar-se cap a la cresta divisòria estatal.

Aquesta podria ser la considerada com a divisòria pels més puristes, degut a que subterràniament les aigües de la Valleta de l’Escaleta i la Vall de Barrancs -amb la recollida d’aigües de la glacera principal de l’Aneto- passen tot filtrant-se en el Forau d’Aiguallut cap a la Vall d’Aran aflorant en els Uelhs de Joèu prop de l’Artiga de Lin. Queda inclòs així dins de la Gran travessa del Pirineu per la divisòria d’aigües sud-nord el cim més alt de la serralada.

Com que les dues opcions són prou lícites nosaltres ens proposem fer les dues per sortir de dubtes i que ningú ens pugui discutir res. Ambdues tenen prous atractius tot i que alpinísticament parlant la 2a és molt més complerta i exigent.

Així doncs, reiniciem la travessa dormint una altre cop al Pòrt Vielh deth Hòro (foto 1 ). Al matí següent baixem vers Es Marrècs per flanquejar la carena per l'esquerra de la Sèrra dera Pleta Naua per la cara sud fins al Pic del Tuc deth Cap dera Sèrra. Allí travessem cap a la cara nord per arribar a la bretxa on havíem acabat l'anterior jornada.

Jornada 47: Bretxa sobre l'Estanh Nre (cota 2587 m) - Cap deth Hro - Pic de Salenques (2995 m)
Temps total
Temps parcial
Descripció
fotos
GPS
00:00
00:33

Bretxa sobre l'Estanh Nère a la cota 2613m (GPS) (foto 3)

En sortir del coll ens trobem roca no massa bona. És una roca amb esquerdes (amb pas de III+) (foto 4) i tot seguit, uns 10 metres de grimpada.

A partir d'aquí s'aixeca la paret amb un pas de III+ on ens encordem per escalar la paret del davant, perquè es veu que la dificultat continua. (foto 5)

00:33
00:20

Punta (2651m)

Per baixar-ne, muntem un ràpel d'uns 12 metres (foto 6). La paret després del ràpel pareix difícil.

00:53
00:39

Coll. Tornem a encordar-nos per escalar la paret. És un tram de paret amb un pas de V- El tram d'escalada té uns 20 m. (foto 7 , foto 8, foto 9)

Pugem per una fissura evident situada uns dos metres a la dreta de l'aresta. Un cop passat el tram d'escalada, es camina sense dificultat fins al cim. (amb 5 minuts)

01:32
00:27

Cim (2687m. mapa). Hi ha molt bona vista de la Malh des Pois (Forcanada) (foto 10), Cap deth Hòro, Tuc dera Gerbosa, Molières, Aneto...

A partir d'aquí ve un descens exposat i/o delicat seguit d'un tram d'agulles exposades (foto 11, foto 12, foto 13). Ens encordem per progressar en ensamble. Fem algun pas de III abans d'arribar a la 2a agulla.

01:59
00:16

2a Agulla (foto 14). Un cop passada la segona "agulla" que és poc exposada, pleguem la corda.

02:15
00:04
Coll (2613 m.) És un coll baix. Passem caminant per un punt amb un pas de II+ per baixar-lo, i s'arriba a una bretxa.
02:19
00:05
Bretxa. És la bretxa que hi ha abans d'una primera agulla complicada.
02:24
00:16

Base de la primera agulla. Ens encordem.

L'arrencada per enfilar-se és una mica extraplomada (pas de IV+ explosiu)

02:40
00:10

Cim de la 1a Agulla. Per baixar a la bretxa que hi ha a continuació, es pot fer amb un salt. (foto 15)

02:50
00:05

Dalt la 2a agulla . Per baixar-hi, es pot fer un ràpel de 3 metres, tot i que una mica per la banda nord es pot desgrimpar parant molta atenció, que és el que decidim fer. (foto 16)

02:55
00:15

Sota la 2a agulla. Veiem una imatge a la roca que sembla un cap de cabra. (foto 17)

Per pujar a la 3a agulleta s'hi accedeix fent un parell de passos dispersos de III+ (foto 18)

03:10
00:20

Última agulleta. Muntem un ràpel per baixar. Trobem una vaga i l'aprofitem per baixar a la profunda bretxa. El ràpel té uns 28 metres. (foto 19)

03:30
00:11

Bretxa sota el ràpel.

03:41
00:13

Punta sobre la bretxa. Dalt de tot hi trobem un canvi del tipus de roca, que passa de granit a calcari.

Muntem un ràpel en una zona de roca descomposta. El ràpel fa uns 8 metres (foto 20)

03:54
00:11

Bretxa. Pujarem per roca calcària descomposta , aparentment més difícil del que és (foto 21). Passat el tram de paret rocosa, puja dret per una part herbosa, amb predominança de Cardamine heptafila.

04:05
00:04

Cimal. Aquí comença una cresta calcària de baixada (foto 22) bastant delicada.

04:09
00:08

1a bretxa. La baixada cap a la segona bretxa és de roca descomposta. (foto 23 i foto 24)

04:17
00:06
2a bretxa. La pujada cap al Tuc és meitat herbosa, meitat per roca. És dret però fàcil. Caminant.
04:23
00:22

Tuc dera Gerbosa ( 2841m. mapa) (foto 25. La fotografia està presa des de la cresta que puja al Cap deth Hòro) )La baixada és entretinguda i per roca descomposta, fins que arribem a un punt evident on s'ha de muntar un ràpel de 25 m. (foto 26) Des d'aquí tenim bona vista dels estanys de Moilères.

Més o menys pel lloc on hem muntat el ràpel, i a banda i banda de la cresta, hi ha dos canals paral·leles que s'uneixen en el lloc on acaba el ràpel.

Veiem els Llacs de Mulleres a la nostra esquerra.

04:45
00:06
Sota el ràpel. Des d'aquí baixarem caminant fins al coll següent.
04:51
00:29
Coll. (2723m) Aquest és el coll més baix entre el Tuc dera Gerbosa i el pic del Cap deth Hòro. Ara comença un tram de cresta més retallada
05:20
00:36

Ràpel a la cota 2791 m. (foto 27) (d'uns 15 metres fins la base de l'agulla).

05:56
00:46

Tornem a iniciar la travessa després de rapel.lar. (2763m). Trobarem una segona agulla que vorejarem per l'esquerra, per arribar a una bretxa que hi ha a continuació.

Bretxa. A partir d'aquí continuarem pujant per la bretxa direcció la 3a agulla amb passos de III+, (per una placa plana). (foto 28)

06:42
00:08

3a Agulla.

Immediatament a continuació trobarem una altra agulla més baixa (la 4a)

Per baixar de la 3a hem de rapelar (foto 29). Com que no veiem massa clar el descens de la 4a agulla i pensem que haurem de fer un altre ràpel, i veient que la podem flanquejar per baix i no volem perdre més temps amb més ràpels, fem el ràpel més llarg fins a sota de la 4a agulla per poder flanquejar-la.

06:50
00:05

Bretxa just sota de la 4a agulla. (2775 m.) Ara veiem que sí que era possible o més fàcil del que ens pensàvem el descens per superar la 4a agulla sense rapelar (foto 30), desgrimpant-la.

Ara trobarem un pas de III per progressar cap a la següent agulla. (foto 31 i foto 32)

06:55
00:06

5a agulla (foto 33 - Vista des de dalt de l'agulla cap al Cap deth Hòro ). (però és la 3a agulla que fem) Per baixar-la també trobem un pas de III, i a continuació una altre pas de IV, però aquest últim és saltable (foto 34) (desgrimpada evitable )

07:01
00:19

Coll ( 2771 m) (foto 35. Imatge presa des del Coll cap al Tuc dera Gerbosa)

Ara ve un tram de cresta divertida, però entretinguda (foto 36), amb algun pas de III.

07:20
00:19
Coll (2809 m) Ara ve un tram de progressió entretinguda, però fàcil.
07:39
00:26
Coll (2849 m) . Ara anirem progressant per agulles i blocs, amb passos de III i IV- per roca bona.
08:05
00:18

Cim del Cap deth Hòro (2969m) La nostra cresta canvia de direcció. Fins ara , durant varies jornades anàvem direcció oest. Ara marxa vers al sud. Marxem cap al Coreth de Molières.

Ve una desgrimpada entretinguda (III+ a IV-)

08:23
00:10

Coret de Molières (Coll a 2735m). La progressió cap al Pic de Molières és fàcil, ja que gairebé tot és caminar.

08:33
00:22
Tuc de Molières (3010 m) (foto 37. Foto #95 del Tuc vist des del Tuc dera Gerbosa ). Seguim un trosset més per la cresta cimera direcció sud i tombem cap a l'oest.
08:55
00:35

Coll. (2859 m) És l'únic coll, i el coll més baix entre el Tuc de Molières i el Pic de Salenques. Hi ha diversos llac menuts on es pot proveir d'aigua.

Turonets o petit ressalt

Petita inflexió a la cresta abans de la remuntada final al cim.

09:30
Pic de Salenques (3993 m)

Avui

És de nit. Intentem continuar per la cresta que baixa al Coll de Salenques, però de seguida ens adonem que és difícil, amb trams d'escalada. No ens queda més remei que buscar un bivac per passar la nit. Ho volíem evitar de totes formes, per les males nits passades l'agost de l'estiu anterior a la zona d'Aigüestortes. Ens posem en contacte amb els avitualladors, que estan al Coll de Salenques, però no aconsaguim fer-los entendre que ens quedem a dormir, ja que do cop i volta es talla la comunicació. No hi ha comuniciació visual entre el Pic de Sallenques i el Coll de Salenques, cosa que fins i tot ens fa pensar que s'han equivocat de coll, però no és així.

Ens quedem a dormir al cim del Pic de Salenques. Passarem tota la nit tremolant, doncs els nostres sacs i les fundes els duien els companys avitualladors. Cadascú dins un cau entre blocs de roques grosses (foto 38).