Hem dormit (foto 1) al Refugi-Bivac de Bessiberris. El dia comença esplèndit de vista. Hi ha neu gelada a les zones obagues. Agafem la línia de la vall pel damunt del refugi que ens portarà al Cim dels Estanyets, on vam acabar. (1:20h.)

Jornada 44: Tuc des Estanhets (2886m) - Pòrt de Rius (2336m)
Temps total
Temps parcial
Descripció
fotos
GPS
00:00
00:34

Cim o Tuc dels Estanyets. (2887m.) Molt bones vistes cap a l'oest, amb el Turbon (foto 2) i l’Aneto (foto 3), i també vers l'est. amb el Maubèrme, el Mont-roig, la Pica d'Estats, el Montardo, els Besiberris...

A la cara obaga, hi ha una enfarinada de neu, que està prou glaçada, cosa que ens farà avançar a poc a poc quan el relleu ens obligui a progressar per l’ombra. (foto 4)

Trobem tres passos de III que ens compliquen la progressió degut a la neu de la cresta. (foto 5) El primer pas és un salt o també un descens amb les mans.

El segon d'aquests tres passos és una bretxa amb una roca encastada. (foto 6)

El tercer pas de III és una desgrimpada amb una petita progressió de pas de cavall tot seguit.(foto 7)

00:15
Ràpel d’uns 20m. . Des d’aquí veiem una escletxa fonda precedida d’un dit de roca.(foto 8) i (foto 9)

00:49
00:03
Sortim de la base del ràpel amb una arrancada aèria. (foto 10)

00:52
01:00
Trobem un pas de III+ davant el dit de roca. Després de mirar-nos-ho una estona, fem un ràpel curt d’uns 3m per evitar aquest pas delicat al estar el líquen humit i relliscós.(foto 11)
Petita escalada per flanquejar el dit de roca per l'esquerra. (foto 12) (punt gps)

01:52

00:14
Una vegada superat el dit, fem un ràpel que ens porta a una bretxa. (foto 13)

Estem a la bretxa.

02:06
00:09
Per sortir-ne ens trobem un pas exposat de III+ que superem per l’esquerra i per baix d’uns blocs que hi ha a la cresta tot evitant un ràpel curt.
02:15

00:34
Desgrimpada exposada (III+) per una canaleta curta, d’uns 4 o 5 metres.
Aquesta desgrimpada es pot fer per la dreta o bé per l’esquerra nostra.

02:49

00:25
Fem una petita escalada de 10 metres de IV- per roca arrodonida sense escaires vius, tot i que és més fàcil del que aparenta.(foto 14)

Trobem un pas de IV+ si resseguim per l’aresta. (foto 15) Per arribar a la següent bretxa ens podem assegurar des de la reunió i baixar amb un ràpel guiat, o baixar pel diedre de la dreta, i després remuntar cap a la bretxa, ja que aquest ens deixa una mica abans.(foto 16)

03:14

00:43
Arribem al punt més alt d’aquesta part de la cresta, just sota una agulla o bloc que evitem per l’esquerra.
En aquest punt es poden fer dues coses: Fer un ràpel guiat curt assegurat des de la reunió de l’escalada anterior i seguidament escalar flanquejant una fissura força horitzontal i estreta sense preses (difícil V) (foto 17)

O fer un ràpel d’uns 20m. (foto 18) que ens baixa fins a una canal evident a l’esquerra que queda per sota de la cresta i que haurem de remuntar grimpant fàcilment per herbes fins dalt de tot de la divisòria (foto 19), on arribem a la següent bretxa passat el punt més alt d’aquesta part cresta.

03:57

00:10
Un cop a dal de la cresta, veiem que hem de muntar un altre ràpel, d’uns 10 metres. (foto 20)

04:07

00:19
Després del ràpel, es passa per sota una roca plana. (foto 21)

A partir d’aquí, la cresta està fitada. Les fites van més o menys resseguint l’aresta.

La baixada és fàcil, només hi ha unes plaques planes, on cal anar amb compte.
La presència de glaç fa difícil allò que és fàcil. (foto 22)

04:26
00:10
Avant-collet. (foto 23)

Encara ens queda una petita grimpada per poder veure el Còth de Conangles

04:36

00:30
Còth de Conangles (2667m) (foto 24) Coll molt ample. Caminem.
Per anar cap al Tuc de Conangles, es veu una cresta molt retallada, especialment al principi, que dóna la impressió que caldrà fer servir material d’escalada. (foto 25)

A mesura que hi progressem, veiem que no cal si fem un flanqueig per la dreta de la primera agulla.

05:06

00:27
Cim. Tuc de Conangles (2783m) És poc definit i amb grans blocs. (foto 26)

És un bon lloc per mirar el Lac de Rius i el Tuc de Sarrahèra.

Collet
05:33

00:45
Cim. Tuc deth Lac Tòrt (2656m). (foto 27- imatge des del Coll de Pòrt de Rius) A partir d’aquí, la baixada és fa caminant. La divisòria d’aigües no està massa ben definida. Un conjunt de turonets i colls precedeixen el Pòrt de Rius, que sembla no arribar.
06:18

Coll de Pòrt de Rius (2344m) (foto 28) i (foto 29)

Trobem marques de GR-11, que passa direcció al refugi de la Restanca. Aquest coll és un bon lloc per acabar jornada, i proveir-nos d’aigua. La trobem uns cinc minuts direcció al refugi de l’Hospital de Viella, però també n’hi ha a la banda del Pòrt de Rius.

Baixem cap a la Boca Sud del Túnel de Vielha, a les fosques. (foto 30)