Dormim a la Bretxa d'en Peyta (foto 1) , on hi havia hagut el Refugi-bivac dels Besiberris. Els nostre equip de soport dorm amb tenda. Ells ens han pujat aigua i menjar des del Coll de Tumeneia.

A un quart d'hora baixant cap al llac que es veu a la cara sud des de la bretxa, es troben sorgències d'aigua just abans d'arribar al llac, per això la Bretxa d'en Peyta és bon lloc per habituallar aigua i acabar una etapa.

Al matí següent hem trigat 0:25h en arribar al lloc on vam acabar ahir (el punt més baix passada la Punta Harlé) des de la Bretxa d'en Peita. Ha estat fàcil trobar un lloc per pujar grimpant fins on estaven les cordes enganxades (foto 2). Les hem recuperat sense cap dificultat i hem continuat.

Jornada 42: Bretxa passada la Punta d'Harlé (cota 2603m) - Bretxa Peyta - Còth dera Canau de Rius. (2698 m)
Temps total
Temps parcial
Descripció
fotos
GPS
00:00
00:09

Coll de pas passades les arestes. És el coll o punt més baix, passada la Punta Harlé.

Pujada és fàcil, la 1a agulla l’hem vorejat per la dreta per un grup de grans blocs tombats. (foto 3)

00:13

1r cimal des del coll 2819 m (foto 4)

Passos aeris encrestats amb fàcils escapatòries a 2 metres per sota. (foto 5)

00:18
Ràpel de 10 metres que baixem per la banda dreta de l’aresta.

00:40

00:12

Avancem uns primers metres per roca descomposta però fàcil i després molt fàcil fins a un tram d’agulles molt seguides lleugerament tombades cap a nord-oest.
La 1a agulla la voregem per l’esquerra per roca dolentota.
La segona agulla s’ha de baixar amb un ràpel d’uns 6 metres (foto 6)
La tercera muntem un ràpel de 5-6 m a mà esquerra del seu punt més alt. (foto 7)
La quarta la desgrimpem 1r per l’esquerra i després fem un ràpel de 5-6 m.
La cinquena la passem per dalt i la desgrimpem.
La sisena s’hi puja per una placa força llisa i la rapelem 15 m. Es pot desgrimpar amb un pas molt delicat al principi i desgrimpar la resta fàcilment. També es pot flanquejar per l’esquerra el 1r pas difícil.
La setena agulla és de grimpada i desgrimpada fàcil.

00:52
00:57
01:49
00:12
Coll acabades les agulles. Al sortir d’aquest trobem un pas de III +.
02:01
00:11
Cimal 2807 m. A partir d’ara es pot caminar per la carena !! (foto 8)
02:12
00:06

Cimal menys definit que hi ha a sobra mateix de la Bretxa d’en Peyta.

Per arribar a la bretxa fem un petit flanqueig per la dreta per evitar un primer pas delicat i després anem baixant arribant-hi havent fet un pas de III-

02:18
00:20

Bretxa d’en Peyta 2765 m. (foto 9) Bon lloc per pernoctar i fer bivac. Hi ha les restes de la plataforma de l’antic refugi bivac on hi caben un parell de tendes. Esta ben resguardat dels vents que poden bufar de la cara nord. A l’Estanyet de Malavesina que hi ha a baixant a uns 20 minuts, s’hi pot proveir d’aigua.

A la segona paret que trobem hi ha una canal a l’esquerra amb un pas de III- que és per on l’afrontem, un cop superat a sobre en trobem un altre i tot seguit un flanqueig aeri exposat II+ (foto 10) i alguna agulla aèria de bona roca.

02:38
00:04
Lloc on deixem de grimpar.
02:42
00:22
Arribem a una mena de coll herbós on hi ha un bivac. (foto 11)

Un tros més endavant sota una gran roca crea un bon aixopluc-bivac pla aprofitable en cas de pluja.

Algun saltet, passos de IIn una mica aeri per molt bona roca.

03:04
00:22
Ens trobem en el punt on l’aresta s’adreça per que dóna fesomia a un dels costats de la piràmide del cim. És una grimpada molt agradable, puja dret però amb molta presa per mans i peus.
03:26
00:20
A uns 25 30 metres de desnivell del cim sempre des de l’aresta sense desviar-nos gens cap a l’esquerra hi ha un parell de passos de III i un de IV en uns 10 metres. (foto 12)
03:46
00:12
Superat aquest pas ja només trobem un pas de III molt evitable per la dreta i som dalt.
03:58
00:11
Besibèrri Nòrd 3015 m (foto 13) Molt bona talaia vers la cresta dels Besibèrris , l’Estanh de Mar, l’Estany Negre, la Punta Alta de Comalesbienes,...
04:09
00:10
Desgrimpada i caminada fàcil però delicada doncs la roca és descomposta –fitat- que ens deixa en una bretxa-coll.
Sortida de la bretxa per l’esquerra de la base de l’agulla amb un pas de III. (foto 14)

Flanquejada aquesta 1a agulla molt difícil d’escalar (foto 15) es pot fer una desgrimpada molt delicada o evitar aquest descens directe fins a la següent bretxa per l’esquerra per pas fàcil.

04:19
00:17
Afrontem una 2a agulla per roca esmolada però sense excessiu pendent que un cop superada acabem de pujar una l’agulla per roca aspre.
La desgrimpada és delicada III-. Seguim baixant amb compte perquè és dret.
Després d’una bretxa trobem una roca caiguda plana que la passem per sota per la banda esquerra.
Es va baixant però es veu una bretxa profunda que sembla difícil. Cal deixar un esperó que se’n va cap a l’oest a la nostra esquerra i arribarem al coll anant en comte amb una (des) grimpada dreta. //(foto 16, foto 17)

04:36
00:18
Bretxa. Amb una paret de V (foto 18) Podem fer un flanqueig curt per l’esquerra per tornar a la cresta.

Per darrera no té el perfil d’agulla, hi ha la instal•lació d’un ràpel amb mallon. (foto 19)

Davant tenim una altra “agulla”, talment un corn que s’abalança vers l’est. (foto 20)

04:54
00:10
S’acaba aquest 1r tram d’agulletes i l’avanç es fa més fàcil (foto 21) . Som a les envistes d’un altra coll força més baix que els que hem fet fins ara. A l’altra banda un cimal amb una paret llisa.

Descens vers aquest coll -si anem pel fil de l’aresta- amb un pas de III. (foto 22)

Pugem al cimal per l’aresta que és força llisa III-.(foto 23)

05:04

00:25
Cimal (foto 24)

Alguns trams de la baixada són entretinguts (foto 25), gairebé al coll evitem unes roques desplaçant-nos uns metres per l’esquerra.

05:29
00:03
Bretxa-coll.
05:32
00:08
Cota després del coll.
05:40
00:13
Agulla amb ràpel de 15 m. (foto 26)
05:53
00:08
Bretxa-coll. L’arrencada cap a l’agulla següent té un pas de III i una pujada enmig de rocs inestables fruit d’un petit esllavissament.
06:01
00:23
Som a dalt d'un ràpel de 23 m (foto 27)

Després del ràpel desgrimpada curta delicada fins a la següent bretxa-coll.

06:24
00:12
Bretxa-coll. Sembla el punt més baix de tota la cresta 2750 m segons el GPS. Té una escapatòria o descens evident per la banda esquerra i sembla que també per la banda dreta.

Evitem flanquejant per l’esquerra la següent agulla -massa difícil- (foto 28) i pugem per sortir justament a la bretxa de la següent menys alta que la 1a.

06:36
00:23
Dalt l'agulla.
La següent agulla cal grimpar-la i desgrimpar-la per roca dolenta.
Tot seguit una altra agulla amb llosa inclinada al seu cim. Per baixar-la podem fer un petit ràpel o bé fer una desgrimpada delicada.
A continuació trobem una successió d’agulletes amb alguna desgrimpada delicada. /(foto 29) Les vistes vers el Pa de Sucre i la Punta d’Harlé des d’aquesta cresta són molt bones.
06:59

Coll. 2775 m GPS

Possibilitat d’abandonar la cresta per la banda esquerra.
A continuació la cresta segueix guanyant alçada i més endavant es posa més horitzontal. És fàcil i agraïda i s’hi avança bé. Gairebé arribant al següent coll una agulla ens demana un ràpel de 10 m. /(foto 30) Passat aquest només ens quedaran per arribar-hi un parell de crestalls menuts.

07:19
00:10
Coll de pas per una banda i l’altra de les dues vessants la Vall de Besiberri i la zona de l’Estanh de Mar. És el passador més bo de tota la cresta que hi ha entre el Besibèrri Nòrd i el Tuc dera Canau de Rius. (foto 31)

Pugem en un 1r moment decantats lleugerament a l’esquerra de l’aresta per tornar-hi de seguida trobant un pas de III+ i un de III- (foto 32) que ens situa ja on gira la cresta cap a l’est per cresta fàcil.

07:29
00:06
Punt més alt on gira la cresta cap a l’est, canviant la direcció que seguim des de fa més de 3 hores. A la cara est sota la cresta que hem seguit veiem una congesta “fòssil” coberta de pedres. /(foto 33)
07:35
00:07
Punt fitat de les parts culminants del Tuc dera Canau de Rius 2813 m on la cresta es torna a orientar vers el nord per anar a parar tot baixant fins al Còth dera Canau de Rius. Terra sorrenc de sauló. /(foto 34) Imatge treta des del collet que hi ha a la cresta que baixa del Tuc dera Canau de Rius que es perllonga cap a l’oest.

07:42

00:02
Aquesta baixada vers el coll hi ha 2/3 parts que es poden fer caminant i una emprant les mans.
Bretxa-coll amb agulla. És fàcil pujar-la. Després d’un petit pas aeri arribem a un altra tram que es pot baixar caminant per roca descomposta.

07:44
00:05
Abans d’arribar al coll hi ha una desgrimpada difícil i descomposta que l’evitem per una canal de l’esquerra.
07:49

Còth dera Canau de Rius.2698 m /(foto 35) Imatge on veiem el tram de cresta des del Besiberri Nord fins al Còth dera Canau de Rius des del Pletiu de l’Obaga de la Val del Besiberri.

Nosaltres d’aquí baixem cap al refugi bivac de Besiberri (foto 36) per passar-hi la nit i baixar el dia següent fins al cotxe que ens l’han dut de la Presa de Cavallers a la Vall de Bohí fins a la Vall de Barravés a la boca sud del Túnel de Vielha.