Els dos últims dies d’agost ens vàrem escapar per fer el tram de cresta que uneix el Pla de Beret amb el Port de la Bonaiga, dos punts on per la divisòria d’aigües hi passa una carretera (foto 1). Que en feia de temps que això no passava!! Quantes jornades tenim per endavant perquè torni a creuar una carretera al nostre pas? Segur que moltes!
Aquest cop l’Albert ja era al Pirineu precisament a l’Arieja prop de la Vall d’Aran fent un descens de barranc d’aquells que fan por el... jo acabava el Recés d’Estiu a Vallbona de les Monges. Les vacances d’estiu s’acabaven però volíem aprofitar l’últim cartutx per acostar-nos a la zona d’Aigües Tortes que tan altiva se’ns presenta. L’Albert arribà cruixit de la seva jornada barranquera, el signe més patent és que no tenia ganes de trobar trams d’escalada! Quan sempre passa el contrari que és el què el motiva. Per sort el tram era senzill i el vàrem poder fer sense tirar cordes. Si mai el voleu fer deixeu-les a casa, quina sort poder estalviar-vos pes! Jo la tarda que pujava vaig anar deixar la tenda, els sacs, les màrfegues, menjar i aigua al coll anomenat Forqueta d’Àrreu. No hi vaig trigar massa perquè en comtes d’anar resseguint el camí dels estanys –Pudo-Garrabea- un cop al Coll de l’Estany Pudo vaig tirar cap a l’esquerra per arribar a la cota 2468 i tot fent una diagonal arribar al coll de la Forqueta. (Unes 3 hores, anar muntar la tenda i tornar anant ràpid)

Jornada 31: Plan de Beret – Collada de la Forqueta d'Àreu
Temps total
Temps parcial
Descripció
fotos
GPS
00:00
00:37

Plan de Beret Uelh deth Garona 1886 m. (foto 2)
Mirant el mapa observem que 1r ens cal fer una diagonal per salvar uns mulladius que s’escolen cap a la Garona un cop travessats pugem cap a una pista que segueix la divisòria per deixar-la al veure un fondal que la travessa que du les aigües cap a la Noguera Ribagorçana i enfilar-nos cap al telecadira entre els pals 4 i 5

00:37
00:48

Punt entre el pal 4 i 5 del telecadira. lloc per on passa la divisòria d’aigües (2132 m).

Poc més amunt, quatre perdius aixequen el vol fent molta fressa.
El llom comença poc clar per arribar a una 1a coma (foto 3) on la cresta guanya definició. Anem trobant un seguit de turonets, algun d’ells, és el que té nom en els mapes però no tots el posen en el mateix lloc. Els cavalls embelleixen el paisatge. Nosaltres el marquem en el punt més alt d’aquesta carena on es fa una cresta evident.

01:25
00:24
Tuc del Saumet (2514 m.) Seguim cap al nord vers un cim molt més evident sense necessitat de fer servir les mans.

01:49
00:06
Tuc de Vacivèr 2644 m. (foto 4) (2643 m GPS). En l’avantcim hi ha una creu molt nova. Segurament és posada aquí i no al punt més alt perquè es pugui veure des del Pla de Beret. A mesura que hem anat pujant hem anat gaudint d’unes boniques vistes del fons de la Vall d’Aran amb la corona de muntanyes que l’acotxen i l’inconfosible Maladeta coronant-la.
01:56
00:06
Coll Còth deth Clòt der Os 2583 m.
Seguim sense cap dificultat vers un cimal innominat desplaçant-nos cap a llevant.

02:02
00:09
Cimal 2604 m. Aquí la cresta gira cap al nord per una zona de granit molt fàcil on no cal fer ús de les mans. (foto 5)
02:11
00:28

Colhada de Vacivèr. No gaire lluny tenim l’Estanh de Naut deth Clòt der Os per poder recollir aigua si calgués. (foto 6)

Només sortir del coll trobem dues desgrimpades de II-III i un roc –pas curt- de IV fàcilment evitable per la seva dreta o la seva esquerra. Després d’aquests petits passos ja no trobem cap dificultat fins al

02:39
00:04

Cap de Marimanha 2628 m Hi trobem una fita amb les lletres MP i en l’avantcim més abocat al Plan de Beret una creu que no deu fer gaires anys que hi és posada, buida en la seva part interior.

Una b aixada fàcil ens porta cap a la Collada següent.

02:43
00:29

Colhada de Marimanha 2578 m Coll fitat per passar-hi. (foto 7)

Tram just després del coll i fins al cim amb una grimpada sostinguda, fet rar en aquesta jornada. Està formada per grans blocs essent més aèria que el que hem trobat fins ara. Alguns passos de III.

03:12
00:19
Tuc de Marimanha 2679 m el més alt del grup. Hi ha un bivac preparat. Mirant cap a l’est per la banda dels tarters dels Plans hi ha unes morrenes fòssils molt ben definides. (foto 8)

Baixant del cim de seguida arribarem a un collet i tot seguit a un avantcim que s’ha de grimpar i desgrimpar per progressar-lo. (foto 9)

Arribem a un segon collet 2641 m.

Cimal 2645 m. on la carena es decideix a baixar. Desgrimpada fàcil per blocs de granit força geometritzats. (foto 10)

03:31
00:15
Collet herbat on s’acaben els blocs 2550 m. Ara la carena es fa més suau tot i haver-hi molts turons. (foto 11)

Coma 2562 m. S’avança per blocs de granit escampats pel terra molt erosionats, sense cantells tallants.

Collet 2515 m.

03:46
Avantcim 2546 m.
03:49
00:09
Collada dels Estanys del Rosari abans del cim principal on trobem un bivac. Sis isards fan corredisses sota nostra. 2508 m.(GPS)

03:58
00:04
Tuc del Rosari 2594 m.
04:02
Collet 2512 m.
04:05
00:05

Cimal amb una gran fita. 2584 m. (foto 12)
Ara hi ha un descens més vertical sense complicacions.

04:10
00:03
Coll 2541 m. Es pot gaudir de la vista al fons a l’esquerra de l’Estany del Rosari d’Àrreu d’un verd fosc degut al bosc que l’enronda amb un desguàs afuat.

04:13
00:14
Cimal 2551 m.

Punt d’inflexió entre dues cotes 2538 m.

Cimal amb fita 2545 m.

04:27
00:02
Coll 2502 m.
04:29
00:10
Cimal 2512 m. Com podeu comprovar tota aquesta carena està formada per una colla de turons suaus, sense desnivells pronunciats.

04:39
Collada de la Forqueta d’Àrreu 2402 m.
Coll de pas important. Aigua molt a prop a la banda de ponent al Lac de Coret de Bacivèr i bons llocs per acampar o bivaquejar.