En aquesta jornada partim del final de la carretera de la Coma de Ransol (foto1)

En la jornada d'avui ens equivocarem una mica per culpa de la voira. Es pot veure al mapa de la jornada, que hi ha un tram de punts que ressenyen el tram equivocat. Per tant, qui ho ressegueixi, ha de seguir el tram en continu.

Sortim del final de la carretera de la Vall de Ransol 2000m. Agafem el camí que surt a mà esquerra que s’enfila tot posant-se paral·lel al curs del Riu dels Meners.(20') (gps 1).

A mà esquerra el riu fa un salt d’aigua amb un petit gorg. (20') (gps 2)

Arribem al  “pletiu” dels Clots de la LLosa 2250m, emmarcat per un circ de muntanyes –Pic de la Pala Alta i Pic de la Pala Rodona-, el travessem planejant per tornar-nos a adreçar fort amunt després d’haver creuat el riu per primer cop. (17') (gps 3)

A l’esquerra ens  hi queda l’ Estanys de Ransol més menut 2430m. Ens anem alçant tot tenint a la vista l’Estany més gran de Ransol que l’anem vorejant per sobre i arribem a unes tarteres consolidades amb materials de rebuig de les antigues mines per on puja dret el camí. (37') (gps 4)

Cabana de les antigues extraccions de mineral 2700m (foto 2). Continuem per darrera de la construcció, aquí es pot anar cap al coll que queda a l’esquerra o fer una diagonal cap a la dreta per sota d’uns roquissars. Nosaltres prenem aquesta opció que és més directe. Arribats a la cresta cal seguir-la cap a mà dreta. (26') (gps 5)

En total, ens ha costat 2:00h pujar a la cresta.

Jornada 14: Pic de Serrera - Port de Banyell
Temps total
Temps parcial
Descripció
fotos
GPS
00:00
00:30
Cim del Pic de la Serrera 2912m. Està completament tapat per la boira. Això dificulta enormement l’orientació. L’ideal hauria estat marcar en el GPS alguns punts significatius per a poder-nos-hi referenciar. Només de sortir ja dubtem doncs la cresta s’eixampla i podem seguir-la per la dreta o per l’esquerra. Anem baixant cap a l’esquerra sense adonar-nos que és l’opció equivocada. A la cota 2500 on la cresta s’aplana, s’esvaeix la boira (foto 3) Som a la Collada del Riu de les Cebes on ens adonem de l’error. Ens desanimem una mica davant de la possibilitat que ens pugui tornar a passar però decidim continuar.  Fixem la vista en el coll que separa el Pic de la Serrera i el Pic del Salt que veiem lluny a sobre nostre cap a llevant (foto 4). Hem baixat uns 200 metres més de desnivell que hem de tornar a remuntar i desplaçar-nos ben bé mig quilòmetre. De camí travessem una canal que encara té neu.

00:07
Coll 2695m. (foto 5) Si la boira no ens hagués fet marrar el camí, en menys de mitja hora haguéssim arribat a aquest punt. Però hem perdut una hora. En alguns punts, pocs, haurem de fer servir les mans abans d’arribar al següent cim. De moment no ens tornen a cobrir els núvols, fet que ens permet visualitzar bé la nostra ruta. Si es cobreix, torna a esbargir-se. De fet ara anem més baixos per això els núvols difícilment ens encalcen.  7
00:37
00:19
Petit crestall entre dos colls. Cota 2691m   8
00:56
00:14
Coll de la Portella Cebollera 2653m. A partir d’aquí ja es puja directe al cim següent.   9
01:10
00:20
Pic del Salt 2739 m (foto 6). La cresta avança sense gaires desnivells vers l’oest però fent forces sifonades. (foto 7, vista cap al NO des del cim)

01:30
00:13
Punt més alt de la Serra del Forn 2719m, a sobre mateix de la Portella del Forn. (foto 8, des d’on veiem el Pic de l’Estanyó) Ara girem vers el nord. (foto 9, on ja veiem la gran fita damunt d'un turonet situat per sobre del Turó del Forn)

01:43
00:20
Cimal amb una gran fita. (foto 10) És l’últim cim de la Serra del Forn 2698m queda sobre del Turó del Forn. Ara la divisòria d’aigües baixa decididament vers el Port de Banyell. 12
02:03
Port de Banyell, 2529m. Evident coll per on hi passa un GR. (foto 11) Bon lloc per passar-hi la nit si no fa vent fort. 13

Avui

Mentre sopem comença a espurnejar i correm a preparar el jaç amb les mantes tèrmiques que ens protegeixin de la pluja. Especialment de la cara. Hi ha prou roques grans per muntar aquests petits bivacs. Tota la nit anirà roinejant i nevant. No hem descansat bé, però veiem que es pot passar la nit sense tenda amb unes bones fundes de bivac. La manta tèrmica té l’inconvenient que augmenta molt la remor de les gotes que cauen. A la matinada tot fa la mateixa pinta que el dia anterior: parts altes cobertes de boires i ganes de descarregar.