Reprenem la nostra ruta el dilluns de Pasqua després de quatre dies d’inestabilitat atmosfèrica. Anem fins al punt d’acabament de l’anterior jornada el Pla de la Falguerona. Avui se’ns afegeix a la nostra jornada l’Eli Bonfill. (foto 1)

Jornada 4: Pla de la Falguerona, sota el Puig del Boixer – Coll de Malrem
Temps total
Temps parcial
Descripció
fotos
GPS
00:00
00:20
Partim de la Fita 546 a la pista del Pla de la Falguerona, just en el seu punt més alt, abans que comence a baixar.

00:14
Mont Capell 1194m. Gaudim d’una bona vista (foto 2). El temps sembla que es vol aguantar - tot i que la previsió no era gaire esperançadora de cara a la tarda -.

00:06

Coll de la Pedra Dreta fita 545. 1013 m. (foto 2)

Punt de fàcil accés, hi arriba una pista en molt bon estat que surt de Costoja. Avancem per darrera la fita 545 direcció sud-est que hi ha a mà dreta del collet venint de Costoja i a mà esquerra si venim del Pic Capel. El camí està en algun punt envaït per esbarzers que arriben fins a un filat que voreja el camí dificultant el pas.

00:40
00:20
Ara haurem de deixar la direcció que portàvem que ens duria cap al bonic Puig Falcó i trencar cap a la nostra dreta. En dies de boira serà un punt conflictiu. Trobem un bardissar que fa de mal avançar. Aviat trobem una pista carenera que coincideix amb la divisòria. Uns metres endavant la podem deixar per seguir la divisòria que és força paral·lela a la pista. El bosc és molt brut i es fa lenta la progressió, passarem un pujolet i tronarem a trobar la pista que ja ens durà fins al collet on arrenca la pujada al Roc del Bau.

01:00

Collet 970 m.

Pugem per dins d’un bonic bosc de pi roig.(foto 2) Hi trobem dent de ca florit, se’ns fa estrany per l’alçada –uns mil metres -. Aquesta flor ens acompanyarà en molts moments del recorregut d’avui. Un cop dalt la carena hauríem de baixar per l’altra vessant doncs els punts més alts, estan formats per un parell de rocams a la nostra esquerra que queden fora de la divisòria. Val la pena però d’arribar-s’hi perquè la vista de Costoja és molt bonica.
01:06

Roc del Bau1030 m. (Fotog.5

A la nostra dreta s’hi veu a 1r terme Molt Capell i al fons el massís del Tretzevents que ens amaga el Canigó) Tornem endarrere i després de passar els dos rocams culminants i una petita inflexió-collet propera a la divisòria baixarem 1r entre bosc i després per un rocam que ens durà al coll següent.

01:16
00:05
Coll 948 m. Aquí trobem un camí que travessa el coll i baixa cap a Costoja. El creuem i ens enfilem cap al següent turó. 1r el bosc és brut però un cop més amunt ja canvia.   05
01:21
00:21

Roc de la Creu 991m

Passat el punt més alt hem d’avançar-nos cap a la cinglera des d’on tindrem un pla picat molt bonic de Costoja on ens sorprendrà la proporció de l’església amb la resta del poble. (foto 2) Per baixar ens anem decantant cap a l’esquerra per anar desgrimpant amb atenció, doncs si anéssim directes hauríem de muntar ràpels ja que la paret es desploma en vertical. Quan acaba la paret trobem el bonic camí (foto 2)– a trossos empedrat- que hem deixat al coll. Ens porta fins al poble. Curiosament aquí la roca és de conglomerat fet estrany doncs tot el què trobàvem era granit. Entrant al poble trobarem el safareig públic a mà dreta.

01:42
00:06
Costoja. Església (foto 2), bell exemplar romànic dels segle XII cal remarcar la portalada interior i l’estructura de la capçalera en que dues columnes coronades per dos gran capitells divideixen interiorment el presbiteri en tres parts. Al poble hem parlat amb unes senyores grans que estaven parlant en català. És bonic sentir el nostre idioma en altres accents. Travessem el poble. Val la pena entretenir-se llegint les plaques dels noms dels carrers, la retolació del poble dóna prioritat al català, cosa poc freqüent a la Catalunya Nord. Creuem la carretera que puja de Massanet de Cabrenys per enfilar-nos vers el puig que ens queda davant mateix. Força embardissat.

01:48
00:10
Puig Petit 857 m Un cop dalt cal girar cap a la nostra esquerra per anar a buscar els camps que hi ha a sota prop del cementiri. No cal dirigir-nos doncs cap al proper turó Puig Castill.

01:58
00:05
Cementiri. Passem per davant la porta del cementiri nou amb la pista que deixem ben aviat per anar a mà esquerra per un camí gairebé carener.   09
02:03
00:10
La Qüestió. 823 m Camp i pista que agafem cap a mà dreta que va cap a la Pinosa. Amb pocs metres trobem l’entroncament d’una altra pista (foto 2) que seguim a mà esquerra per deixar-la tot seguit al trobar un molt bon camí força carener que puja a l’esquerra, encara agafarem un altre senderó també a l’esquerra que puja per dins de la pineda. 10
02:13
00:07
Punt més alt amb una mena de paret de rocs (foto 2) a partir d’aquí anirem girant cap a la dreta avançant per una zona més aviat plana evitant d’anar cap al punt més alt d’aquest pujol el Roc Blanc que queda fora de la divisòria. 11
02:20
00:08
Un altra punt alt. Fins aquí gairebé no hem seguit camí. Avançant trobem algun altra trosset en que es marca un senderó (foto 2) però es torna a perdre. 12
02:28
00:10
Trobem un camí ben marcat que el creuem. Més endavant trobarem una tanca de filat quadrat que saltem. (foto 2) Anem cap a mà esquerra per arribar a un coll. 14
02:38
00:34
Coll amb filat que resseguim sense saltar-lo, tot passant per una porta. (foto 2) Continuem per un pista deixant la divisòria a mà esquerra dins d’un bosc brut i espès paral·lels a un filat que tanca la propietat dels Pradells amb una mena de masia-castell. Només veurem amb una mica de sort l’agulla d’aquest edifici. Al ser tant boscós no hi ha bones mirandes i costa saber per on passa la divisòria. Hem d’anar pujant cap a la nostra dreta dins d’un bosc força brut amb castanyers. Fem un parell de turonets. (tracks 18 i 19) 15
03:12
00:08

Turó principal 939 m. Ara el bosc de castanyers és molt més net. (foto 2)

Baixem fins a trobar la pista. Els últims metres per accedir-hi són molt embardissats i hi ha un talús.
03:22
00:10
Pista 888 m. Que va de Costoja a Vila-roja. La seguim cap a l’esquerra. Amb un parell de minuts arribem a una cruïlla on surt la pista que va als Pradells (foto 2), seguim cap la dreta. Fa mandra deixar la pista per on s’avança molt bé. Després d’un revolt a l’esquerra la deixem per enfilar-nos per dins del bosc cap a la carena a l’esquerra doncs tornava a allunyar-se de la divisòria. 21
03:32
00:11
Coll amb un gran castanyer (foto 2) Seguim pujant cap a mà dreta per marges de pedra seca i bosc embardissat. 22
03:43
00:14
Puig de Sant Miquel930 m Baixem fins a tornar a trobar la pista que ens durà fins a la clariana del Pla Castanyer on hi ha vàries cases. La Pista travessa el pla (Fotog.19) entre dues de les construccions. Per seguir estrictament la divisòria caldria deixar la pista i vorejant el pla de les cases per la dreta per anar a buscar un turó pel bosc que és força brut. 23
03:57
00:05

Mas Castanyer. Al coll del costat de la casa hi passa una pista asfaltada que va cap a Vila-roja. Travessem doncs la carretera i pugem per davant de la casa (foto 2) vers un greny que rera seu té una antena.

Hi trobem un vaquer de Tregurà que fa la transhumància amb un ramat de 150 caps (foto 2) fins a Sant Climent Sescebes! Ens diu que fa 30 anys que en mena i que les vaques tenen sed doncs des de la Menera no hi ha cap punt d’aigua per elles. A partir d’aquí fins al Montnegre la carena divisòria és més clara.

04:02
00:22
Antena (foto 2) Seguim per la carena sortejant la malesa, tornem a trobar castanyers i veiem a la nostra dreta el petit llogarret de Vila-roja. 25
04:24

Turó. Castanyeda

Pista (foto 2). La seguim doncs no podem enfilar-nos cap a la carena perquè els esbarzers del costat dret de la pista són molt espessos, per la banda esquerra la ressegueixen un grup de robínies.
04:29
00:34

Coll de Vila-roja (foto 2).Hi arriba una altra pista per mà dreta, seguim uns metres per la pista de l’esquerra per deixar-la enfilant-nos vers la carena. En ella hi ha una plantació de pins que dificulten molt l’avanç (foto 2). Arribats a un 1r turó rocallós ja s’avança millor, travessarem la pista que va resseguint l’esquena per sota. Més endavant trobarem un tros estassat amb restes d’haver-hi hagut una pista.

Les vistes cap a la banda sud amb el Bassegoda són molt boniques.

05:03
00:16
Cimall. (foto 2).A l’inici de la baixada trobem bells exemplars de faigs. Més avall està més aclarit el bosc i trobem alguns bedolls. Una antiga pista força desdibuixada per la vegetació avança força carenera vers ponent pel Pla de Maçanes. Recomanem de seguir-la doncs la carena és un matollar molt brut. Trobem un pal indicador tombat que vol indicar la direcció vers el Pic de Maçanes (foto 2).

05:19
00:22

Collde les Maçanes 1104m.

A partir d’aquí trobem algunes marques blaves -també de grogues-, (foto 2) ambdues una mica perdudes, que s’adrecen cap a la Serra Llovera que té 3 punts cimers per un bosc mixt de fajos i roures. (foto 2)

05:41
00:08
1r cota rellevant de la Serra Llobera o Pic Maçanes. Interessants vistes cap a la Vall de la Muga i el Bassegoda. (foto 2) 31
05:49
00:10
2a cota cimera de la Serra de Llovera o del Pic Maçanes. Des d’on gaudim d’unes boniques vistes d’uns estrats descarnats i vermellosos a l’altra banda de la Vall de la Muga (foto 2) i el Comanegra al fons. De camí altíssims exemplars de boix grevol. 32
05:59
00:09
Pic de Maçanes1280 m 3a cota cimera.
06:08
00:24

Coll del Torrent del Pla de la Muga 1210m. (foto 2) Marques vermelles i grogues que pugen de la banda de Falgós.

Remuntem vers el Pic de Montnegre trobant marques vermelles amb un punt blanc al mig.
06:32
00:04

Ressalt est del Montnegre 1415 m. (foto 2) Tot pujant hem vist el Golf de Falgós a la cara nord. (foto 2) Cal avançar vers ponent si volem arribar al punt més alt.

Trobem en la dominància del faig algun peu d’avet.

06:38
00:20

Montnegre1425 m. (foto 2) vista vers ponent) Pila modesta de rocs al cim. Malgrat les marques de pintura que hi pugen no sembla un cim gaire visitat. El fullam caigut fa que a la tardor no es vegin els camins, si n’hi ha. La cota de ponent ens permet gaudir de la sorprenent, per inesperada, vista de les Torres de Cabrenç entre els arbres.

Tornem endarrera i a l’alçada del rocam més definit de la carena cimera tombem a la dreta per baixar directes a buscar un rodal de trèmols (foto 2) que ens marquen la direcció del coll de terrers vermells que separa aquest del Puig de la Llibertat. (foto 2)

06:58
00:10

Coll. Punt extrem de la conca de la Muga. (foto 2) Terrers vermellosos. Hi travessa un camí amb marques grogues i vermelles.

Cal enfilar-se per dret cap al següent puig els boixos ens dificulten l’ascens.
07:08
00:12
Puig de la Llibertat 1285 m És un cim completament arbrat per una gran fageda. (foto 2) Curiosament hi trobareu una cadira. Un cop sigueu a la cota més alta cal seguir per la Serra de les Soques que avança vers ponent per entroncar amb el camí que passa per sota del cim provinent del Pla de la Muga. Un cop al camí hi ha 7 turons –5 de ben definits-abans del Coll de les Falgueres. Recomanem obviar-los doncs el camí és prou carener i tots ells són molt boscosos. 39
07:20
Camí.   40
07:30
00:15
Coll del Boix, a uns 8 minuts d’aquest coll el camí canvia bruscament de direcció, allí hi ha una dracera que baixa el coll del Llistonar per un camí més dret. Una fita l’assenyala.
07:45
00:27
Coll del Llistonar, i seguidament el Coll del Perer, on a prop seu hi ha la Font de Pòlit, lloc per carregar aigua. Nosaltres no hi hem anat, i no sabem si raja.   42
08:12
00:50

Coll de les Falgueres (foto 2) Hi ha un pal indicador. Agafem una pista que es convertirà en sender per pujar-nos a la cresta entre el Puig de les Bruixes i el Comanegre. El camí puja per un bac de faigs ple de joliu. Ens hem quedat parats de la gran presència d’aquesta espècie tant bonica.

Aquest punt és bon lloc per fer un final de jornada, ja que es fa llarga degut a que molts llocs per on passem són perdedors.
09:02
00:34

Cresta del Comanegre (foto 2). Fita 522. Un cop a la cresta gaudim de la bellesa solitària de la Vall d’Hortmoier. Seguim cap a la dreta per abordar el gegant d’avui enmig de la boira que ens deixa entreveure el sol de la posta de tant en tant.

Els faigs del vessant nord del cim i la boira pentinen i matisen la llum solar, creant un bonic joc de raigs i ombres (foto 2).

09:36
01:32

Comanegre 1558m (foto 2).. Vèrtex geodèsic.

El sol s’està apagant, els últims raigs il·luminen les Torres de Cabrenç. (foto 2)

La travessa per la bonica Serra Llarga de Monars (foto 2 , foto 3). ens farà arribar fins el Coll de Malrem, ampla collada coberta de pastures. Lloc on deixarem la cresta -per avui-

11:08

Coll de Malrem. Som a la fita 521.
Avui hem fet 10 cims, 1975 m de pujada i 25 Km de recorregut

Retorn: Baixem en ½ horeta cap a l’oratori de Sant Antoni per marques blanques i verdes (foto 2) on ens espera en David Pérez i en Raül Garcia*. Són les 22 i és ben fosc. Hem estat 13 hores per cobrir el trajecte d’avui, però ens n’hauríem estalviat unes 3 si no ens haguéssim embolicat amb el Castell-mansió i no haguéssim pujat al Montnegre. És un tram molt boscós; si en el tram anterior hi predomina l’alzinar fins al Coll de la Manrella i el Pi Roig fins al Pla de la Falguerona, en aquesta ja hi ha hagut un domini del faig.