El segon dia de la nostra travessa ha estat tapat, ventat i fred fins al Refugi de la Tayeda sota el Puig Neulós. Després han anat sortint algunes llucades de sol. (Aquesta jornada l'hem repetida una altra vegada per poder tenir la ressenya complerta amb els punts de GPS, per això hi ha imatges amb llums i estacions diferents)

Jornada 2: Coll de Banyuls – Coll de Panissars
Temps total
Temps parcial
Descripció
fotos
GPS
 00:00
00:27

Coll de Banyuls.El primer tram puja molt fort, arran del camí hem vist una peònia florida d’un vermell grana. A uns 10 minuts del coll trobem un forat a la roca, a partir del qual el camí s'aplana una mica. Aquest sender aqui passa lleugerament per la dreta de la carena. Al passar a l'esquerra veiem plantacions d'avets (foto 1)

00:17
Menut replanet (foto 2) amb herba, amb capacitat per vàries tendes.
 00:44
00:08
Puig de les Eres (Puig d'Estela en el mapa Alpina). Pla amb barraques i collet.(foto 3) També hi cap alguna tenda.
 00:52
00:40

Alzinar ben desenvolupat. Tota aquesta zona de l’Alt Empordà està molt castigada pels focs, per això que no havíem trobat fins ara un bosc adult d’alzines. (foto 4)

Si no es vol dormir al Coll de Banyuls com podeu veure hem trobat un parell de replanets amb herbei aptes per acampar abans d’arribar al Pic de Salfor. Una curiositat morfològica és que en aquest tram hem passat per unes zones de grans blocs de granit, amb molta mica, els primers. Fins ara trobàvem pissarres.

1:32
00:18
Pic de Sallfor 980m (foto 5), amb una petita torre rodona feta de lloses en pedra seca. La vegetació ha tornat a canviar, a les parts culminants de la cara sud ara hi tenim una roureda. La vista de Colliure és molt maca, així com la de bona part de la Plana del Rosselló. A la Jaça de Colometes amb un parell de cabanes i unes prades molt fermes hi ha una colla de tendes. (foto 6)

1:50
00:32

Tot seguit arribem a la fita 589 al Roc de Santa Eulàlia 973m (foto 7), amb molt bones vistes a banda i banda (foto 8), aquesta carena és molt agradable, és tot una pastura amb els faigs que envaeixen els fondals de la cara nord i proven d’arribar fins a dalt.

2:22
00:33
Puig de la Carbassera 999m. Hi ha una curiosa construcció menuda, però molt enginyosa. Es tracta d’una torre baixeta amb una escala de cargol interior, tota ella feta amb pedra seca. (foto 9) Al passar pel Coll de la Maçana podem gaudir del bosc que ens queda a la banda sud és mixt, això fa que si hi passeu a la tardor o a la primavera, gaudireu de belles tonalitats i contrastos cromàtics (foto 10).

2:55
00:12
Puig dels Quatre Termes 1156m.Fita de pedres. (foto 11)  Superem per primer cop els 1000 m.
3:07
00:10

Puig dels Pradets 1167m, els faigs han aconseguit fer cim (foto12). És el primer cop que s’hi enfilen. Estan castigats pel vent, per això prenen formes retorçades (foto 13). Al cim hi ha un pessebre menut.

De tant en tant aquí i allà hi ha grèvols menjats pel bestiar, sembla estrany que els agradi rosegar les seves fulles coriàcies i punxoses. Només la part central de l’arbre se salva de ser menjada, doncs no hi arriben, resultant-ne unes formes força escultòriques.

Baixem vers al Coll de l'Estaca, un coll ample per on hi passa una pista. Hi trobem un pal indicador (foto 14). També ens trobem amb un GR10 (foto 15).

Anem trobant el terra llaurat pels senglars, que furguen amb els seus ullals per trobar bulbs i altres plantes amb risomes

03:17
00:20

Passem pel greny que està al mig Puig del Ras, del Ras de la Menta. Continuem i després de passar per la cota més alta del Ras de la Menta, baixem i passem pel Coll de l'Orri (foto 16).

03:37
00:13

Passem pel Pla del Fum (o del Fun), un turó sense arbres que es perllonga cap al sud amb una carena on hi veiem una casa de pagès. Ara la carena per on anem continua cap al NO. El primer coll és el Coll del Faig, on hi ha un pal indicador (foto 17).

3:50
00:10

Puig de l'Atalaiador. La carena ja és tota envaïda pels faigs, alguns de vertaderament monumentals (foto18). Malauradament hi havia qui els estava tallant amb maquinària pesant. Ens ha semblat però que ho feien de manera selectiva.

4:00
00:15
Collet amb les ruïnes d’una cabana amb la seva cleda (foto 19). Mirant cap al sud entre el boscam es distingeix el Castell de Recasens.
4:15
00:30

Refugi de la Tanyareda (foto 20), està arregladet. Plataformes per encabir unes disset  persones. Foc a terra i una menuda taula d’obra. Envellit i fumat.

Les pastures  que trobem són plenes de bonys de terra fets pels talps.

4:45
00:27
Puigneulós 1256m. Cim més alt de la Serra de L’Albera. Magnífica vista de la Plana del Roselló (foto 21, foto 22). Enlletgeixen aquest cim les antenes, els tancats i altres actuacions humanes. Si fins ara hem anat pujant, a partir d’aquí predominaran les baixades fins a La Jonquera.

5:12
01:08

Roc dels Tres Termes 1128m (foto23) Aquí cal anar amb compte doncs la carena perd evidència a causa del bosc de pins. D’entrada cal no badar i no anar cap a la dreta, doncs ens hi porta el GR-10, sinó que cal seguir la serra de l’esquerra ,direcció sud, que continua passada una antena. De moment s’avança bé pel costat de la tanca de filferro de punxes amb pals de fusta. A mesura que perdem alçada però, el bosc és més brut i costa d’avançar, a vegades es fa impracticable. Trobem marques grogues que van per un caminet que no sol allunyar-se de la divisòria d’aigües. Quan no tenim més remei i no progressem per la carena les agafem.

Passada la cabana (o orri) (foto24) del coll del Coll de Pal, el camí s’aparta de la línia divisòria marxant cap a la dreta. Si es vol seguir per la cresta, hi ha una paret de pedra i a més a més és molt brut de bardissa. Per poder continuar per la cresta, el millor és saltar el marge de pedra (foto25) cap a l'est i resseguir-lo per la seva esquerra. Si ens mantenim per la banda dreta, caldria dur unes tisores de podar i perdre-hi hores. Cadascú que triï al seu gust.

6:20
00:18

Puig Pinyer, al que ens ha costat arribar-hi!. Després de la paret de pedra seca el cimal s'ha fet més rocós, fins i tot cal grimpar (foto26) en algun punt. Des de dalt, es veu una bona vista del Castell de Recasens (foto27).

El cim és un caos de roca granítica, només hi ha un rètol de Paratge d’Interès Natural.

La baixada des del cim es fa lenta i entretinguda perquè els esbarsers tallen el pas.

6:38
00:13
Coll Forcat, fita 582 .(foto28) Per accedir al Puig de Llobregat hem saltat la tanca i hem pujat un tros seguint les marques grogues per la banda sud. Quan  hem vist que se n’apartava, hem tirat cap el cim i aviat hem estat d’alt.
6:51
01:05

Puig del Llobregat 925m. És net d’arbrat i hi ha una mena de pou rodó (foto29) fet amb pedra seca d’un metre de fondària. Entre el Puig de Llobregat i el Puig de la Puja les marques grogues són escadusseres o estan esborrades.

Fins la Collada del Pla de l’Arca es fa llarg. No hi ha camí i el bosc és brut (foto30) i (foto31). Hem anat passat d’un cantó al l’altre del filat. Majoritàriament però està més net per la banda sud. Les vaques fan bona feina obrint corriols.

7:56
00:23

Collada o Coll del Pla de l’Arca (foto32) fita 581. D’aquí surt una pista que s’enfila cap el Puig de la Puja. En comptes de seguir-la cal enfilar-se pel bosc i de seguida trobem unes marques vermelles que ens permeten anar per la carena. Seria un lloc on es podria acabar la jornada, en cas d'estar molt cansats, ja que arriba una bona pista per on es pot avituallar.

Tot i això cap al final hem hagut de tornar a saltar cap a la pista. Molt bonica per cert, plena d’herba i molsa i amb unes grans parets de pedra seca a la banda del pendent (dreta) (foto33) i un niu de metralladores.

8:19
00:18
Puig de la Puja 956m. Des del cim seguim baixant per la carena seguint unes marques vermelles. És una cresta amb unes grans pedres planes posades dretes fruit dels plegaments. Aquí la sureda és dominant (foto34)
8:39
00:23

Mas de la Comtessa hem trobat avituallament d’aigua doncs el dipòsit que està apartat de la casa sobreeixia. La font de les feixes de sota la casa també rajava. És un mas ben recuperat. Hi ha un bon porxo per a fer-hi bivac. Aquí també és un bon lloc per acabar una jornada, ja que hi arriba una pista i hi ha una font.

Se’ns feia fosc mentre ens enfilàvem al Puig del Mas de la Comtessa 512m (foto35), doncs equivocadament pensàvem que la divisòria d’aigües passava per allí. Al veure que no, hem reculat fins al mas i amb els frontals hem continuat per la pista. Quan es bifurca, cal anar a la dreta i tot just al creuar la riera, deixem la pista i agafem un caminet que baixa cap a la l'esquerra fins a trobar la cresta divisòria d’aigües. Hem passat per sota l’autopista per arribar a la carretera.

9:07
00:28

El Portús (fa 13 hores que hem sortit). Aquí es pot carregar aigua a la font pública que hi ha a l’esquerra de la carretera baixant cap a al vessant sud per passar la nit i per la jornada del dia següent.

Hem continuat per la carretera que puja al Fort de Bellaguarda (foto36) i desprès hem agafat el trencant a la dreta que duu al Coll de Panissars on hem acabat la jornada d’avui.

9:35
00:04
A la sortida del poble arribem a un revolt pronunciat de la carretera que gira a l'esquerra. Hi ha els indicadors (foto37). Es pot seguir per la carretera -com hem fet nosaltres- o essent molt puristes anar a buscar la divisòria pujant el turó que ens queda a mà dreta.
9:39
Arribem a la Cabana Castellane (foto38), on deixem la carretera per anar cap a l'esquerra per un senderó poc definit que s'infila essent fidel a la divisòria fins al turó del castell.
9:43
00:08
Baluard exterior del fossat del Fort de Bellaguarda (foto39). Podem anar resseguit la paret superior del baluard o bé baixar i caminar per dins el fossat. Avancem borejant el castell per l'esquerra fins a l'altre extrem del Fort. Baixem al Contrafort de Panissars que és un fortí exterior al fort principal. Sense entrar-hi el voregem per la dreta per sortir fora del recinte murallat. Des d'aquí ja es veu el Coll de Panissars i la seva torre. Baixem pel mig del bosc desplaçant-nos vers l'esquerra. Un tros avall trobarem un sender ja a prop del Coll que ens hi acabarà de portar.
9:51
00:14

Coll de Panissars. Aquí trobem un cementiri. (foto40)

Finalitzem aquí la jornada d'avui.

10:05

Avui hem fet 16 puigs, 1825 m de pujada i 26 Km.

L’Albert dormi dins del cementiri on hi ha troba molta pau (foto 41) i Joan dins la torre de defensa on se senti molt segur. Són dos elements del segle XVII ben interessants. A la torre s’hi accedeix per una porta elevada amb ferramenta de l’època, dins consta de dos pisos, sostingut el de dalt, per unes imposants bigues de fusta. Al centre del pis principal, una llar de foc senyorial travessa els dos pisos pel mig de la torre. Del Pertús al Coll de Panissars hi ha uns 38 minuts.